„Hea kooli rajaleidja“ auhinna ja logo statuut
Eesmärk: „Hea kooli rajaleidja“ auhinna ja logoga tunnustame õppeasutust, mis teeb õppeasutuse arendamisel head tööd pöörates tähelepanu iga õpilase individuaalse arengu toetamisele koostöös eri osapooltega. Tunnustatavad koolid oskavad tehtud tööd eneseanalüüsi vormis hinnata.
Sihtrühm: algkool, põhikool, gümnaasium.
Sisu: „Hea kooli rajaleidja“ konkursil osalevad koolid esitavad TÜ eetikakeskusele eneseanalüüsi raporti, kus tuginedes hea kooli mudelile
(http://www.eetika.ee/et/vaartusarendus/hea-kooli-mudel) kirjeldavad oma kooli tegevusi nelja põhivaldkonna kaupa:
- õppe- ja kasvatustöö,
- õppimist ja kasvamist toetav koolikeskkond,
- juhtimine ja eestvedamine,
- koostöö ja head suhted eri osapoolte vahel.
Lisas on toodud konkursi „Hea kooli rajaleidja“ juhend.
Konkursitööde hindamisel arvestatakse koolide oskust erinevaid hea kooli aspekte kirjeldada, tuua näiteid, hea kooli aspektidega tegelemist tõendada, kitsaskohti ja arenguvajadust analüüsida ning kitsaskohtadega tegelemist veenvalt näidata. Konkursil on hinnatud ka need andmekogumise viiside kirjeldused, mida kool kavatseb tulevikus kasutama hakata.
„Hea kooli rajaleidja“ auhinna ja logo saaja märkab ja analüüsib oma tööd järgmistes aspektides:
- õpilaste erinevate andekuste ja võimete maksimaalne väljaarendamine,
- õpilaste sotsiaalsete oskuste ja väärtushoiakute kujunemine,
- õpivalmidus kogu elukaare jooksul,
- koolimeeldivus, füüsilise ja vaimse turvalisuse tagamine,
- tervislike eluviiside kujundamine.
Logo kasutamine:
- logo kasutamise õigus antakse koolile üle koos „Hea kooli rajaleidja“ auhinnaga,
- logo on alla laetav veebilehel www.eetika.ee ja saadetakse auhinnatud koolidele ka e-posti teel,
- logo võib kasutada kooli kodulehel, kooli trükistel ning kooli ruumide seintel säilitades selle originaalkuju proportsioonid ja värvid,
- logo on mõeldud kasutamiseks üksnes auhinnatud koolile, seda ei või jagada teiste koolidega.
Lisa. Konkursi "Hea kooli rajaleidja" juhend Konkursile registreerumise tähtaeg on 1. oktoober; konkursitööde esitamise tähtaeg on 1. november. Täpsemalt saab ajakava vaadata konkursikuulutusest (http://www.eetika.ee/1186495).
UUS! 8. oktoobril 2013 toimub koolitus "Hea kooli rajaleidja" - http://www.eetika.ee/1187226
Kutsume kõiki koole kaasa mõtlema ja osalema väärtuskasvatuse konkursil "Hea kooli rajaleidja", kus seekord palume koolidel ennast kirjeldada, tuginedes hea kooli mudelile. Hea kooli mudelit luuakse selleks, et tunnustada koole mitmekesisemal alusel arvestades palju enamaid aspekte kui üksnes head õpitulemused ning tuues välja koolide häid praktikaid individuaalse lähenemise elluviimisel. 2013. aasta konkursil osalejad on hea kooli mudeli väljatöötamise rajaleidjad!
TÜ eetikakeskus koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumi, TÜ haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse ja paljude teiste partneritega on kirjeldanud sisehindamise valdkondadele tuginedes neli hea kooli mudeli põhivaldkonda: õppe- ja kasvatustöö; õppimist ja kasvamist toetav koolikeskkond; juhtimine ja eestvedamine; koostöö ja head suhted eri osapoolte vahel. Lisas 1 on kirjeldatud aspektid, mis aitavad paremini mõista nende valdkondade sisu.
Konkursitöös palume oma kooli kirjeldada nende nelja põhivaldkonna kaupa. Kõigi valdkondade all kirjeldatud aspekte ei ole vaja käsitleda, keskenduda võib nendele, mis teie koolile tunduvad kõige olulisemad. Aspekte võib olla vähem või rohkem ehk neid võib juurde lisada või kasutamata jätta, samuti võivad paljud neist sobida mitme teema alla. Kõikide aspektide puhul, mida peate olulisemaiks, palume ausat kirjeldust tuginedes järgmistele küsimustele:
Konkursitööde hindamisel arvestatakse koolide oskust erinevaid aspekte kirjeldada, tuua näiteid, hea kooli aspektidega tegelemist tõendada, kitsaskohti ja arenguvajadust analüüsida ning kitsaskohtadega tegelemist veenvalt näidata. Seega ei pruugi konkursi parimad tööd olla
nendest koolidest, kus on näidatud enam hea tasemega aspekte. Me mõistame väga hästi, et kirjeldamine on raskendatud, kuna tõendatud ja eesmärgipäraseid andmekogumise meetodeid ning viise on senini ilmselt vähe kasutatud. Sellepärast on konkursil hinnatud ka need andmekogumise viiside kirjeldused, mida kool kavatseb tulevikus kasutama hakata.
Konkursi eesmärgiks on suunata koole tegelema eneseanalüüsiga. Selleks on vajalik saadakõigepealt õige enesepilt. Meetodeid, millega andmeid koguda, on erinevaid. Väärtuskasvatuse süsteemsuse kohta andmete kogumist saab alustada näiteks koolielu vaatlusest, kus jälgitakse väärtuste realiseerumist igapäevaste tundide ja tunnivälisel ajal. Vaatlust vestlusega sidudes on näiteks võimalik tuvastada, kuivõrd toetavad igapäevapraktikad sihiks seatud väärtusi. Küsitlusi saab omakorda kasutada õpetajate ja õpilaste hoiakute uurimiseks (näiteks kui koolis on hakatud sisse viima nn kujundavat hindamist, aga ei ole teada, kui läbiv see on, on selle hindamiseks kolm võimalust: küsitleda õpetajaid, küsitleda õpilasi või viia läbi tunnivaatlus). Uurimismeetodite rakendamisest saab täpsemalt lugeda Halliki Harro-Loidi raamatust "Väärtusarenduse analüüs – miks ja kuidas?" (välja antud TÜ eetikakeskuse ja Eesti Keele Sihtasutuse poolt 2011).
Lisa 1 – Hea kooli võimalikud aspektid
1. 1. Õppe- ja kasvatustöö, sh lõiming ja hindamine
2. Õppimist ja kasvamist toetav koolikeskkond
3. Juhtimine ja eestvedamine
4. Koostöö ja head suhted eri osapoolte vahel
- Toimib koostöö koolipere eri osapoolte vahel. Koostöö on efektiivne õpetajate-õpetajate, õpetajate-õpilaste, õpilaste-õpilaste, õpetajate-lapsevanemate, õpetajate-juhtkonna, lapsevanemate-tugipersonali, õpetajate-tugipersonali, kool-kogukond tasandil, kasutatakse erinevaid koostöö vorme.
Auhindamine
Kõikidele konkursil osalenud koolidele annavad eksperdid tagasisidet. Osalejaid tunnustatakse 12.-13. detsembril toimuval iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil.
Lisainfo
Gea Kangilaski, tel: 737 5426, gea.kangilaski@ut.ee
Konkursi taustast saab lugeda siit.
Tartu Ülikooli eetikakeskus
Jakobi 2, III korrus
+372 737 5427
eetika@eetika.ee