Uudised 2023/2024

Valga Põhikooli õpetajate arendusprojekt „Õpetaja professionaalse arengu toetamine muutunud õpikäsituse rakendamisel“ leidis Euroopa Sotsiaalfondi ja riigi kaasfinantseeringu toel rahastuse

16:23 24. august 2016
Vaatamisi:

Arendusprojekti "Õpetaja professionaalse arengu toetamine muutunud õpikäsituse rakendamisel" tegevused viiakse ellu meetme „Õpetajate, haridusasutuste juhtide ja noorsootöötajate professionaalse arengu toetamine“ taotlusvoorust „Haridusasutuste arendusprojektid uuenevat õpikäsitust toetava organisatsioonikultuuri loomiseks“ Euroopa Sotsiaalfondi ja riigi kaasfinantseeringul kogusummas 8956,64 eurot.

Projekti kaudu taotletakse Valga Põhikoolis töötavate õpetajate ja õpikogukondade juhtide pädevuse tõstmist, õpetajate orienteeritust pidevale enesereflektsioonile ja -täiendamisele ning süsteemset iga õppija arengu toetamist ja jälgimist õpetaja eneseanalüüsi kaudu. Projekti tegevused on üks osa Valga Põhikooli koolikultuuri ümberkujundamisel uuenevat õpikäsitust toetava koolikultuuri loomisel.

 

Valga Põhikooli arengu eesmärkidest ja põhisuundadest lähtuv projekti kaugem eesmärk on ümber kujundada koolikultuuri nii, et Valga Põhikoolis kõik tegevused ja süsteemid lähtuksid iga õppija individuaaset ja sotsiaalset arengut toetavast, õpioskusi, loovust ja ettevõtlikkust arendavast õpikäsitlusest. Projekti tulemusel:

1. Paraneb kõigi õpetajate oskus valida erinevate eesmärkide saavutamiseks sobivaid õppemeetodeid, õpetajad on valmis uusi meetodeid õpetamises rakendama, on saanud teadlikumaks õppemeetodite kasutusest, märgates uusi võimalusi meetodite sihipärasemaks rakendamiseks. On tõusnud õpetajate praktiline eesmärgistamise- ja reflektioonioskus, võime näha õpiülesandeid õppija vaatepunktist, on tõusnud IKT, koostöö- ja emotsioonide kaardistamise oskus. Õpetajad on tutvunud avatud ehk targa klassiruumi võimaluste ja metoodikaga, mis põhineb õppijakesksel õpikäsitusel, kus kasutatakse uut tehnoloogiat ja avatud õppematerjale sellises õpikeskkonnas, mis vastab iga õppija vajadustele. Õpikeskkonna loomisel on toeks teadmised juba loodud praktikast ja avatud õpperuumis töötavate õpetajate kogemused. Õppekäigu ja kogemuste vahetamise eesmärgiks on innustada õpetajaid laiemalt mõtlema ja õpikeskkonda ümber kujundama. Projektitegevustes osalevad 72 õpetajat, sh juhtkonna liikmed, kelle kaasamine projektitegevustesse on oluline süsteemse, järjepideva ja tulemusliku arendustegevuse tagamiseks. Eesmärgi saavutamiseks on projekti tegevustena planeeritud Tartu Ülikooli koolitus „Õppimist toetavad õppemeetodid“, mille tulemusel paraneb õpetajate oskus valida erinevate eesmärkide saavutamiseks sobivaid õppemeetodeid, õpetajad on senisest enam valmis uusi õppemeetodeid õpetamises rakendama ja on saanud teadlikumaks enda õppemeetodite kasutusest, märgates uusi võimalusi õppemeetodite sihipärasemaks rakendamiseks. Tartu Ülikooli Haridusuuenduskeskuses läbiviidavas robootikaseminaris saavad õpetajad katsetada legorobotite programmeerimist grupitööna ning seeläbi uue ja tundmatu õpiülesande üle reflekteerida. Tartu Hansa Kooli külastamise eesmärgiks on tutvuda avatud õpperuumi võimalustega ning vahetada kogemusi sealses avatud õpperuumis õpetavate õpetajatega.

2. Õpikogukondade juhid kui kooli arengusuundade võtmeisikud on saanud teadlikuks oma isikutüübist ja välja selgitanud oma suurimad potentsiaalsed tugevused inimeste arendamisele kaasaaitamisel. Koolituse "Õpikogukonna juht kui õpetajate arendaja" eesmärk on toetada õpikogukondade juhte muutunud õpikäsituse elluviimisel õpetajate toetamisel koolis, andes selleks praktilised tööriistad, mille abil õpetajaid kaasata ja innovaatilisi õppemeetodeid kasutama innustada. Kuna koolis on õpetajate arv suur, on oluline, et õpetajate arendamine ja juhendamine muutunud õpikäsituse elluviimisel ei jää vaid koolijuhi ja õppejuhtide ülesandeks, vaid on jagatud õpikogukondade juhtide vahel. Enamusel õpikogukonna juhtidest puudub varasem täiskasvanud õppijate juhtimis- ja koolitamiskogemus. Seepärast keskendubki antud koolitus arengut soodustavate juhtimisvõtete praktiseerimisele, mis võimaldaks tulemuslikult jätkata õpikogukondade tööd muutunud õpikäsituse rakendamiseks. Koolituse tulemusena oskavad õpikogukonna juhid õpetajatelt küsida mõjusaid küsimusi õppetöö väärtustamiseks ja õpilaste kaasamiseks ning uute vaatenurkade ja lahenduste leidmiseks õppetöös. Suureneb õpikogukonna juhtide oskus suunata õpetajat oma arengu järjepidevale hindamisele ning planeerimisele. Tehakse läbi praktilisi harjutused arendusvõtete kasutamiseks, harjutatakse coachingu võtete kasutamist, mängides läbi erinevaid olukordi.

Koolitusfirma Edison koolitaja Imbi Viiroki poolt läbiviidava kahepäevase koolituse "Õpikogukonna juht kui õpetajate arendaja" läbivad kõik 8 professionaalse õpikogukonna juhti ja õpikogukonna juhtide juhtgrupp ehk 4 juhtkonna liiget.

Projekti koordineerib õppejuht Aive Aru-Raidsalu, planeeritavad tegevused viiakse ellu 2016/2017. õa jooksul.